Begeleiding op school
Mentor
De mentor, je klassenleraar, heeft een aantal keer per jaar een gesprek met je om te horen hoe het met je gaat. Maar je kunt ook zelf naar je mentor toe, als er iets aan de hand is. De mentor luistert en helpt je om problemen op te lossen.Als je bijvoorbeeld last hebt van pesten dan zal de mentor je helpen. Er is zelfs een pestprotocol met afspraken hoe de mentor dat aanpakt. De mentor is voor je ouders het eerste aanspreekpunt op school.
V-uur
In alle klassen heb je tenminste 1 uur per week een Vellesanuur, het V-uur. Daarin krijg je extra ondersteuning bij je schoolwerk. In de onderbouw is er bijvoorbeeld in het V-uur extra aandacht voor studievaardigheden of voor het wegwerken van leerachterstanden. In de bovenbouw kun je in dat uur vakspecifieke hulp krijgen, bijvoorbeeld bij de belangrijkste vakken Nederlands, Engels en wiskunde. De invulling van de V-uren ligt niet voor een heel jaar vast, maar meestal voor een periode van enkele weken.
Huiswerkhulp
Je kunt op school ondersteuning krijgen bij het maken en leren van huiswerk. Dat kan in de huiswerkbegeleidingsklas, de huiswerkklas en met bijlessen. Dit onderwijs wordt verzorgd door Lyceo.
De huiswerkbegeleidingsklas en de huiswerkklas worden aangeboden vanaf drie dagen in de week, in het gebouw Tiberiusplein, van maandag tot en met vrijdag van 14:00 tot 17:30. Leerlingen kunnen aansluiten na hun laatste lesuur. Je kan ook gratis een middag meedoen om te ervaren of de huiswerkbegeleidingsklas iets voor jou is.
Daarnaast biedt Lyceo ook bijlessen aan wanneer je inhoudelijk moeite hebt met bepaalde vakken. De bijlessen worden in de school of op een locatie in Haarlem gegeven. De bijlessen kunnen los of in een pakket worden gekocht.
Ten slotte, zet Lyceo zich actief in voor gelijke kansen in het onderwijs. Met het Lyceo Extra- programma bieden we dagelijks kosteloos ondersteuning aan honderden kinderen die dat nodig hebben. Wat doet Lyceo nog meer? Kijk op Lyceo Extra.
Je ouders kunnen je zelf aanmelden voor huiswerkbegeleiding. Ze sturen een e-mail naar Demi Sanchez y Olid, de coördinator van Lyceo, of bellen 06-83703659. Voor de tarieven kijk hier of neem contact op met Demi Sanchez y Olid. Op Lyceo.nl is meer informatie te vinden.
Zomerschool
Achterstand wegwerken? Gebruikmaken van de herkansing om toch over te gaan? Het aansluitingsprogramma volgen om met het mavodiploma over te stappen naar de havo? In de eerste week van de zomervakantie is dat mogelijk op de Zomerschool. We organiseren die in samenwerking met Lyceo. Lyceo is een landelijke organisatie die onder andere examentrainingen en huiswerkbegeleiding verzorgt. De meeste leerlingen die naar de zomerschool gaan worden door de school geselecteerd. Er zijn geen kosten aan verbonden
Decaan
Bij de decaan kun je – alleen of met je ouder(s) – terecht met al je vragen over de profielkeuze of de keuze voor een vervolgopleiding. De decaan heeft veel informatie over opleidingen en het profiel dat je voor een bepaalde opleiding nodig hebt, en over de beroepsmogelijkheden. Je kunt telefonisch of per e-mail een afspraak maken.
Het Vellesan College heeft drie decanen:
decaan vmbo: meneer J. van Werkhoven, Platanenstraat
decaan mavo: mevrouw M. van Megen, hoofdgebouw
decaan havo en vwo: meneer R. Welboren, hoofdgebouw
Dyslexie- en dyscalculiebegeleiding
Als je veel moeite hebt met taal, bijvoorbeeld omdat je dyslectisch bent, kun je hulp krijgen van een dyslexiecoach of een remedial teacher. Je krijgt – soms individueel, soms in een groepje – tips en adviezen waardoor je gemakkelijker met taal kunt omgaan. Je krijgt ook een dyslexieverklaring waarop staat dat je extra tijd krijgt om toetsen te maken of dat je een bepaald hulpmiddel mag gebruiken. In het dyslexieprotocol van het Vellesan College staan alle afspraken over dyslexie. Vergelijkbare afspraken zijn er over dyscalculie. Die staan in het dyscalculieprotocol.
Met vragen over het dyslexiebeleid of het dyscalculiebeleid van het Vellesan College kunnen jij of je ouders terecht bij:
mevrouw A. Sleutjes, zorgcoördinator
mevrouw R. Falkena, remedial teacher
Leerlingbegeleiding
Als het niet goed gaat in de lessen of in een bepaalde les, en als gesprekken met je mentor of een andere docent niet voldoende helpen, dan zorgt je mentor ervoor dat je bij een van de leerlingbegeleiders terecht kunt. De leerlingbegeleiders zijn mevrouw S. Dekker en mevrouw B. Schotborgh. Samen bespreken jullie wat er aan de hand is en wat er moet gebeuren om ervoor te zorgen dat jij beter kunt presteren op school.
Voor hulp bij problemen die samenhangen met bv ASS, ADHD en dergelijke, schakelen we mevrouw L. Ruurda of mevrouw D. van der Wal in.
Vertrouwenspersoon
Als er vervelende dingen gebeuren die je niet zomaar met iedereen kunt bespreken, kun je terecht bij een vertrouwenspersoon. Je hebt bijvoorbeeld ruzie, of je wordt gepest of bedreigd, of iemand valt je op een seksuele manier lastig. Misschien heb je daar zo’n last van dat je niet graag meer naar school gaat, ziek wordt of wegblijft. De vertrouwenspersoon luistert naar jouw verhaal en helpt je een oplossing te vinden voor je probleem.
Je kunt gewoon naar mevrouw Dol-Sassen, de vertrouwenspersoon, toegaan. Ze zit op locatie Tiberiusplein. Je kunt ook een briefje in haar postvak doen, of via een briefje aan de conciërges of via een e-mail laten weten dat je haar wilt spreken. Alles wat je zegt of schrijft, blijft tussen jou en de vertrouwenspersoon. Er gebeurt ook niets buiten jou om. Als de vertrouwenspersoon andere stappen wil ondernemen, bespreekt ze dat eerst met jou.
De vertrouwenspersoon van onze school is:
mevrouw P. Dol-Sassen: locatieTiberiusplein.
Sport- en cultuurtalenten
Als je op het hoogste (inter)nationale niveau prestaties levert op sport- of cultuurgebied, kun je niet altijd het gewone lesprogramma volgen. Als school passen we het programma dan aan. Je ouders vragen die aanpassing schriftelijk aan bij de afdelingsleider. Welke aanpassingen mogelijk zijn en welke leerlingen ervoor in aanmerking komen, staat in het protocol toptalent.
Mentor
aanspreekpunt voor ouders
Mentoren vormen de schakel tussen school en thuis. Ze vinden het prettig als u hen op de hoogte brengt van omstandigheden thuis die van invloed kunnen zijn op het gedrag van uw kind in de les. Andersom neemt de mentor contact met u op als die zich zorgen maakt over de schoolprestaties of het welzijn van uw kind. De mentor is vaak de eerste die merkt dat een leerling niet goed presteert of het niet naar zijn zin heeft. Begeleiding van een leerling om daarin verandering aan te brengen begint dan ook bij de mentor. Ook wanneer u merkt dat het niet goed gaat met uw kind op school is het verstandig om contact op te nemen met de mentor. Als u thuis merkt dat uw kind gepest wordt is het zeker aan te raden om contact op te nemen met de mentor. Die gebruikt een pestprotocol als er sprake is van pesten.
Filinta Karabulut, docent geschiedenis en mentor, mavo
“Ik vind teamgevoel belangrijk. Ik wil dat je leert om voor jezelf op te komen, om je medeleerlingen te helpen, om sociaal te zijn, om een team te zijn. ‘Het wordt hard werken, maar samen komen we er wel uit’, dat gevoel moet je hebben. Ik ben blij met de peerleaders. Die zien wat er in de gangen en op social media gebeurt. Ik dacht dat ik van alles op de hoogte was, maar peerleaders weten veel meer!”
Ronald Welboren, docent lo en mentor, havo-vwo
“In de eerste weken van het schooljaar spreek ik elke leerling van mijn mentorklas apart. ‘Hoe vind je het op school? Wat vind je van de klas? Wat zijn je eerste indrukken?’, dat soort vragen kun je verwachten. Ik vraag ook hoe het bij jou thuis is en wat je in je vrije tijd doet. Door die gesprekken leer ik de klas goed kennen. Goed contact met de ouders vind ik ook belangrijk. Eigenlijk willen we op school voor onze leerlingen hetzelfde als de ouders: een goede schooltijd.”
Ron Reus, docent biologie, vmbo
“Ik vind het leuk om mentor te zijn. Je leert elkaar in twee jaar goed kennen. De uren met mijn mentorklas zijn anders, relaxter dan met andere klassen. Dat komt omdat we zoveel samen doen: bowlen in de eerste klas, lasergamen in de tweede, sinterklaas vieren, en samen ontbijten aan het eind van het schooljaar. Dat zijn de leuke dingen!”
Huiswerkklas
Wij bieden de huiswerkklas aan op het Vellesan College. Dit is een klas waar de leerlingen zelfstandig hun huiswerk en leerwerk kunnen maken. Tijdens de huiswerkklas kunnen de leerlingen ook aan de begeleiders inhoudelijke vragen stellen over de lesstof.
Lyceo
Er is voor de huiswerkbegeleiding en huiswerkklas van Lyceo op dit moment een tijdelijk waarnemend coördinator aanwezig. Voor al uw vragen en opmerkingen kunt u mailen met Lars Brinkbaumer, of u belt 06 83 70 36 59. Medio februari zal een nieuwe coördinator, Demi Sanchez Y Olid, starten. Wanneer zij zich officieel heeft geïnstalleerd zullen we u nader informeren.
Huiswerkbegeleidingsklas
In de huiswerkbegeleidingsklas worden de leerlingen door enthousiaste begeleiders begeleid. De leerlingen werken niet alleen aan hun huiswerk en leerwerk, maar leren zij ook verschillende studievaardigheden, zoals het leren samenvatten van een grote hoeveelheid tekst en het maken van een goede en overzichtelijke planning. Hierbij wordt gebruik gemaakt van onze eigen methode. Daarnaast staat persoonlijke aandacht centraal. Samen met de leerling zal gewerkt worden aan doelen en het creëren van zelfvertrouwen en structuur.
Tarieven
Lyceo hanteert twee tarieven, het normale tarief en het schooltarief. Wanneer de leerling op advies van de mentor wordt verwezen naar de huiswerkbegeleidingsklas of de huiswerkklas, komt de leerling in aanmerking voor het gereduceerde tarief.
Huiswerkklas normaal tarief
3 dagen: 181 euro
Huiswerkklas schooltarief
3 dagen: 100
Huiswerkbegeleidingsklas normaal tarief
2 dagen: 222 euro
3 dagen: 294 euro
4 dagen: 363 euro
Huiswerkbegeleidingsklas schooltarief
2 dagen: 94 euro
3 dagen: 170 euro
4 dagen: 265 euro
Dyslexiecoaches
De dyslexiecoach helpt dyslectische leerlingen om zoveel mogelijk zelf de problemen op te lossen die ze tegenkomen. Elke dyslectische leerling krijgt een eigen dyslexiecoach toegewezen.
De dyslexiecoaches zijn:
voor vmbo: mevrouw C. Toledo,
voor mavo: mevrouw S. Khoenkhoen,
voor havo en vwo: mevrouw M. Stolk.
Remedial teacher
Als je meer hulp nodig hebt dan de dyslexiecoach kan bieden, kan je in overleg met je mentor worden doorverwezen naar de remedial teacher.
De remedial teacher van de school is mevrouw R. Falkena.

Levy Pletting, Nationaal Jeugdkoor, 5 havo
“Ik begon in het Nationaal Kinderkoor en sinds mijn 15e zit ik in het Nationaal Jeugdkoor Gemengd. Toen ik 9 was, stond ik voor het eerst in het Concertgebouw. Dat is natuurlijk heel cool. Het Concertgebouw is de belangrijkste plek in Nederland waar je kunt optreden. We hebben ook al eens opgetreden voor de koning en koningin. Als ik eenmaal bezig ben, let ik op de zang en op de dirigent. De koning is dan gewoon publiek. Ik wil later in elk geval het podium op.”

David Rong, hockey en ijshockey, 1 Mc
“Ik kan nog zo moe zijn, maar zodra ik op het ijs stap, gaat de adrenaline door mijn lijf. Dat geldt voor ons allemaal. Dan worden we fel. We zijn ijskrijgers. Ik zit in het hoogste ijshockeyteam van Overbos in Beverwijk. Van november tot april train ik twee keer 2 uur per week, heb ik een hockeywedstrijd op zaterdag en een ijshockeywedstrijd op zondag, die 8 uur kan duren. Het schoolwerk moet dan zoveel mogelijk op vrijdag al klaar zijn. Dat moet ik goed plannen. Maar daar krijg ik hulp bij van school.”