Waar we voor staan
Het Vellesan College vindt het belangrijk dat elke leerling de school met succes doorloopt en een plezierige schooltijd heeft. Daar werken we op verschillende manieren aan.
Iedereen welkom
Het Vellesan College biedt onderwijs van vmbo- beroepsgericht tot vwo. De school gaat uit van de waarden van openbaar onderwijs. Dat betekent onder meer dat iedereen welkom is, dat we respect voor elkaar hebben, dat we democratisch georganiseerd zijn en aandacht hebben voor alle levensbeschouwingen.
Veelzijdig onderwijs
Het Vellesan College heeft als eerste doelstelling dat de leerlingen zo veel en zo goed mogelijk leren. We zorgen voor aantrekkelijk onderwijs door een combinatie van kennis, inzicht, vaardigheden en toepassing. We dagen leerlingen uit en verleiden ze tot leren.
Ook zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid zijn uitgesproken leerdoelen. In de lessen gebruiken we veel verschillende werkvormen om de leer- doelen te bereiken: klassikale instructiemomenten, zelfstandig werken, projecten, probleemgestuurd onderwijs of leren buiten de school. Daarbij wordt volop gebruikgemaakt van ict.
Persoonlijke aandacht
In en buiten de les krijgen leerlingen persoonlijke aandacht van hun docenten en mentor. Onze docenten zijn ervaren en houden in hun lessen rekening met de verschillen tussen leerlingen in leertempo en leerstijl. Mentoren houden de schoolprestaties en het welbevinden van de leerlingen in hun mentorklas in de gaten. Merken zij dat er iets niet goed gaat, dan zoeken ze naar passende oplossingen. Zo nodig regelen we binnen of buiten de school extra zorg.
Kansen bieden
De school biedt leerlingen kansen om het beste uit zichzelf te halen. Door de persoonlijke aandacht die we leerlingen geven, helpen we ze om hun talenten en belangstelling zo goed mogelijk te ontwikkelen. Dat is terug te zien in de opstroomklassen, maar ook in de manier waarop we elke leerling op het best passende niveau plaatsen.
Zo geven we leerlingen in de opstroomklassen de kans om zich op een hoger niveau te bewijzen in plaats van op zeker te moeten spelen op een lager niveau.
Samenleving
We bereiden onze leerlingen voor op actieve participatie in de samenleving als zelfstandige
en verantwoordelijke burgers, het zogenoemde burgerschap. We zien de leerling als uniek persoon. De school creëert een vriendelijk, stimulerend en veilig pedagogisch klimaat waarin leerlingen hun talenten ontdekken en ontplooien. De school neemt leerlingen serieus, stelt eisen aan leerlingen, geeft ze verantwoordelijkheid en spreekt ze daarop aan.
De uitgangspunten van openbaar onderwijs zijn:
- Eenieder is verantwoordelijk voor het eigen handelen, vanuit het idee dat de individuele mens zelf de richting van zijn/haar bestaan kiest.
- De erkenning van de gelijkwaardigheid alsmede de uniciteit van eenieder.
- Eenieder zet zich in voor de vrijheid van de ander en realiseert zich dat de individuele vrijheid wordt begrensd tot waar die van de ander begint. Terughoudendheid bij het uiten van geloofs- en levensovertuiging is daarbij gepast.
- Eenieder verdient een beginwaarde van respect, het overige moet verdiend worden op basis van de eigen inzet.
- Ouders/verzorgers en school zijn elkaars natuurlijke partners bij vorming en opvoeding. Het primaat bij de opvoeding ligt bij de ouders/verzorgers.
- De medewerkers van de school vertolken een voorbeeldfunctie in de school door het voorleven van goed burgerschap, inclusief het demonstreren van de democratische spelregels.