Begeleiding op school
Mentor
De mentor, je klassenleraar, heeft een aantal keer per jaar een gesprek met je om te horen hoe het met je gaat. Maar je kunt ook zelf naar je mentor toe, als er iets aan de hand is. De mentor luistert en helpt je om problemen op te lossen.Als je bijvoorbeeld last hebt van pesten dan zal de mentor je helpen. Er is zelfs een antipestprotocol met afspraken hoe de mentor dat aanpakt. De mentor is voor je ouders het eerste aanspreekpunt op school.
Flex-uur
In alle klassen heb je tenminste 1 uur per week een Flex-uur. Daarin krijg je extra ondersteuning bij je schoolwerk. In de onderbouw is er bijvoorbeeld in het Flex-uur extra aandacht voor studievaardigheden of voor het wegwerken van leerachterstanden. In de bovenbouw kun je in dat uur vakspecifieke hulp krijgen, bijvoorbeeld bij de belangrijkste vakken Nederlands, Engels en wiskunde. De invulling van de Flex-uren ligt niet voor een heel jaar vast, maar meestal voor een periode van enkele weken.
Huiswerkhulp en bijlessen
Wil jij je motivatie, kennis en vaardigheden verbeteren?
Heb je moeite met een vak? Loop je achter op de lesstof? Kun je wel wat hulp en structuur gebruiken bij het huiswerk?
Of zoek je een rustige plek om je huiswerk te kunnen maken of leren? Denk dan eens aan onze:
Huiswerkklas
Als je prima zelfstandig kunt werken, maar behoefte hebt aan een rustige werkplek om je huiswerk te kunnen maken en leren, is de huiswerkklas een prima ondersteuning.
Het is mogelijk om in stilte in de mediatheek te werken aan huiswerk of een samenwerkingsopdracht.
Van maandag t/m donderdag is een begeleider van het zevende tot en met het negende uur aanwezig om toezicht te houden.
Als je vrijwillig komt, wordt dat niet geregistreerd. Je geeft je schoolpasje af en krijgt een plek toebedeeld.
Je kunt ook verplicht worden deel te nemen aan de huiswerkklas. Dan maak je onder toezicht in de mediatheek je huiswerk. Er is beperkte mogelijkheid tot het stellen van vragen.
Zo werkt het
Voor leerlingen die verplicht naar de huiswerkklas gaan, geldt de volgende procedure:
• De leerling of ouder/verzorger neemt contact op met de mentor en bespreekt het verzoek tot huiswerkklas. De mentor kan ook zelf het initiatief nemen en stemt dat dan af met de leerling en ouder/verzorger.
• De mentor geeft de naam door, de klas, de dagen en tijden dat de leerling aanwezig zal zijn aan de begeleider van de huiswerkklas.
• De begeleider registreert en controleert de aanwezigheid van de leerling.
• De begeleider rapporteert wekelijks aan de mentoren en leerjaarcoördinatoren.
Huiswerkbegeleiding (in samenwerking met de Haarlemse Huiswerkschool ‘Moeiteloos Leren’)
Kun je extra ondersteuning en structuur gebruiken? Huiswerkbegeleiding zorgt ervoor dat je bijblijft en de behandelde stof goed verwerkt. Tijdens de begeleiding helpen we je studievaardigheden aan te leren met behulp van de zeven gereedschappen van Moeiteloos Leren. Je wordt geholpen met plannen en we controleren of je het leerwerk goed kent. Hierdoor heb je minder stress, meer vrije tijd en behaal je betere resultaten.
Aan de hand van een intakegesprek met jou en je ouders/verzorgers maken we een persoonlijk ontwikkelingsplan. Je maakt onder andere een studievaardigheden- en motivatietest, daarop baseren we onze aanpak. We gaan aan de slag met het aanleren en verbeteren van studievaardigheden. In een rustige omgeving werken we samen aan het vergroten van jouw motivatie en zelfvertrouwen, totdat je (na acht weken) zelfstandig weer verder kan. Er is wekelijks contact met ouders om de voortgang en waaraan je nog extra moet werken te bespreken.
Bijles (in samenwerking met Lyceo)
Tijdens de (digitale) bijles krijg je één-op-één begeleiding, gericht op jouw specifieke vragen van een bepaald vak. Je kunt eventueel opgelopen achterstanden wegwerken of oude stof ophalen. Je kunt bijlessen flexibel inplannen door gebruik van de strippenkaart voor 5 bijlessen.
Met jouw kennisniveau als vertrekpunt helpt een persoonlijke begeleider je met de stof waar jij moeite mee hebt. We houden de voortgang bij en bespreken die met je. Zo weet je precies wat het effect van de bijles is. Bijlessen kunnen je helpen om de lesstof beter te begrijpen en te verwerken.
Ook kun je vragen stellen aan je vaste begeleider als je iets nog niet helemaal snapt. Je ontdekt je sterke punten en samen werken we aan verbeterpunten.
Zo krijg je meer zelfvertrouwen, waardoor je beter presteert.
Aanmelden voor huiswerkbegeleiding of bijles
Voor leerlingen die in aanmerking komen voor deze kosteloze ondersteuning geldt de volgende procedure:
• De leerling of ouder/verzorger neemt contact op met de mentor en bespreekt het verzoek tot huiswerkbegeleiding of bijles. Uiteraard kan de mentor ook het initiatief nemen en dan stemt hij het af met leerling en ouder/verzorger.
• De mentor bespreekt de aanmelding met de leerjaarcoördinator.
• De leerjaarcoördinator meldt de leerling aan voor het begeleidingstraject. De huiswerkbegeleiding- of bijlescoördinator maakt een afspraak voor het intakegesprek. Als er niet direct een plek beschikbaar is, wordt de leerling op de wachtlijst geplaatst.
• De begeleider registreert en controleert de aanwezigheid van de leerling.
• De begeleider rapporteert wekelijks aan de ouders en de mentoren en leerjaarcoördinatoren .
• Aan het einde van het afgesproken traject wordt de ondersteuning geëvalueerd. Indien blijkt dat de doelen nog niet zijn behaald kan het traject eenmalig worden verlengd.
Decaan
Bij de decaan kun je – alleen of met je ouder(s) – terecht met al je vragen over de profielkeuze of de keuze voor een vervolgopleiding. De decaan heeft veel informatie over opleidingen en het profiel dat je voor een bepaalde opleiding nodig hebt, en over de beroepsmogelijkheden. Je kunt telefonisch of per e-mail een afspraak maken.
Het Vellesan College heeft voor elke afdeling eigen decanen:
decaan vmbo: meneer M. Freriks en mevrouw K. Merz, locatie Platanenstraat
decaan mavo: mevrouw E.Kroon en mevrouw L.Gijzen
decaan havo en vwo: meneer R. Welboren, hoofdgebouw
Dyslexie- en dyscalculiebegeleiding
Als je veel moeite hebt met taal, bijvoorbeeld omdat je dyslectisch bent, kun je hulp krijgen van een dyslexiecoach of een remedial teacher. Je krijgt – soms individueel, soms in een groepje – tips en adviezen waardoor je gemakkelijker met taal kunt omgaan. Je krijgt ook een dyslexieverklaring waarop staat dat je extra tijd krijgt om toetsen te maken of dat je een bepaald hulpmiddel mag gebruiken. In het dyslexieprotocol van het Vellesan College staan alle afspraken over dyslexie. Vergelijkbare afspraken zijn er over dyscalculie. Die staan in het dyscalculieprotocol.
Met vragen over het dyslexiebeleid of het dyscalculiebeleid van het Vellesan College kunnen jij of je ouders terecht bij:
mevrouw A. Sleutjes, ondersteuningscoordinator
mevrouw R. Falkena, remedial teacher
Leerlingbegeleiding
Als het niet goed gaat in de lessen of in een bepaalde les, en als gesprekken met je mentor of een andere docent niet voldoende helpen, dan zorgt je mentor ervoor dat je bij een van de leerlingbegeleider terecht kunt. De leerlingbegeleider is mevrouw P. van Hooijdonk. Samen bespreken jullie wat er aan de hand is en wat er moet gebeuren om ervoor te zorgen dat jij beter kunt presteren op school.
Voor hulp bij problemen die samenhangen met bv ASS, ADHD en dergelijke, schakelen we mevrouw A. Kieftenbelt of meneer M. van Lokhorst in.
Vertrouwenspersoon
Als er vervelende dingen gebeuren die je niet zomaar met iedereen kunt bespreken, kun je terecht bij een vertrouwenspersoon. Je hebt bijvoorbeeld ruzie, of je wordt gepest of bedreigd, of iemand valt je op een seksuele manier lastig. Misschien heb je daar zo’n last van dat je niet graag meer naar school gaat, ziek wordt of wegblijft. De vertrouwenspersoon luistert naar jouw verhaal en helpt je een oplossing te vinden voor je probleem.
Je kunt gewoon naar mevrouw Jonkhof, mevrouw Kroes of meneer Van de Heisteeg, de vertrouwenspersonen, toegaan. Je kunt ook een briefje in hun postvak doen, of via een briefje aan de conciërges of via een e-mail laten weten dat je haar of hem wilt spreken. Alles wat je zegt of schrijft, blijft tussen jou en de vertrouwenspersoon. Er gebeurt ook niets buiten jou om. Als de vertrouwenspersoon andere stappen wil ondernemen, bespreekt die dat eerst met jou.
De vertrouwenspersonen van onze school zijn:
meneer van de Heisteeg (locatie Platanenstraat – vmbo)
mevrouw Jonkhof (Locatie Tiberiusplein – mavo bovenbouw)
mevrouw Kroes (Locatie Briniostraat – mhv onderbouw & havo-vwo bovenbouw)
Anti-pestcoördinatoren
Helaas komt pesten voor op school, al doen we er alles aan om het te voorkomen.
Pesters worden aangesproken, gepesten worden gesteund.
De anti-pestcoördinatoren van de school zijn:
Angelique van Londen (vmbo onderbouw)
Rene Gijssen (vmbo bovenbouw)
Anne Kroes (mhv-onderbouw)
Pablo Galindo (mavo bovenbouw)
Wendy Toen (havo-vwo bovenbouw)
Peerleaders
Leerlingen van de brugklassen krijgen ondersteuning van medeleerlingen, de zogenoemde peerleaders. Dat zijn tweedeklassers die het leuk vinden om als maatje op te treden van een brugklasleerling en die daarvoor een speciale training hebben gevolgd. Voor de brugklasleerlingen is het prettig dat ze van alles kunnen bespreken met een leeftijdgenoot. Dat is laagdrempeliger dan met een docent. De peerleaders geven antwoord op uiteenlopende vragen van de brugklassers, zoals ‘hoe werkt Magister?’ of ‘hoe is docent X?’. Maar ook bieden ze een luisterend oor als een leerling zich bijvoorbeeld niet prettig voelt in de klas en geven ze advies.
Sport- en cultuurtalenten
Als je op het hoogste (inter)nationale niveau prestaties levert op sport- of cultuurgebied, kun je niet altijd het gewone lesprogramma volgen. Als school passen we het programma dan aan. Je ouders vragen die aanpassing schriftelijk aan bij de afdelingsleider. Welke aanpassingen mogelijk zijn en welke leerlingen ervoor in aanmerking komen, staat in het protocol toptalent.
Mentor
aanspreekpunt voor ouders
Mentoren vormen de schakel tussen school en thuis. Ze vinden het prettig als u hen op de hoogte brengt van omstandigheden thuis die van invloed kunnen zijn op het gedrag van uw kind in de les. Andersom neemt de mentor contact met u op als die zich zorgen maakt over de schoolprestaties of het welzijn van uw kind. De mentor is vaak de eerste die merkt dat een leerling niet goed presteert of het niet naar zijn zin heeft. Begeleiding van een leerling om daarin verandering aan te brengen begint dan ook bij de mentor. Ook wanneer u merkt dat het niet goed gaat met uw kind op school is het verstandig om contact op te nemen met de mentor. Als u thuis merkt dat uw kind gepest wordt is het zeker aan te raden om contact op te nemen met de mentor. Die gebruikt een pestprotocol als er sprake is van pesten.
Ronald Welboren, docent lo en mentor, havo-vwo
“In de eerste weken van het schooljaar spreek ik elke leerling van mijn mentorklas apart. ‘Hoe vind je het op school? Wat vind je van de klas? Wat zijn je eerste indrukken?’, dat soort vragen kun je verwachten. Ik vraag ook hoe het bij jou thuis is en wat je in je vrije tijd doet. Door die gesprekken leer ik de klas goed kennen. Goed contact met de ouders vind ik ook belangrijk. Eigenlijk willen we op school voor onze leerlingen hetzelfde als de ouders: een goede schooltijd.”
Huiswerkklas
Het is mogelijk om in stilte in de mediatheek te werken aan huiswerk of een samenwerkingsopdracht. Maandag tot en met donderdag, van het zevende tot en met het negende uur, kan je er terecht. Er is altijd toezicht, meestal van meneer Aerts.
Als je dit op eigen initiatief doet wordt je aanwezigheid niet geregistreerd. Wel moet je je telefoon en schoolpasje inleveren. Het kan ook zijn dat je mentor, soms in overleg met je ouder/verzorger, je verplicht om deel te nemen. De mentor geeft dan je naam door aan dhr. Aerts en op welke dagen je komt. In dat geval wordt je aanwezigheid wel gecontroleerd en teruggekoppeld aan je mentor. Ben je er niet dan geldt dat als spijbelen.
Let op: de huiswerkklas is iets anders dan huiswerkbegeleiding van Lyceo.
Bijles
Wil je bijles voor een vak waar je echt niet goed in bent dan biedt de school je vijf inhoudelijke vaklessen (online of fysiek op school) zonder kosten. Je mentor kan je hiervoor opgeven (in overleg met je ouder/verzorger) als jij een achterstand bij een specifiek vak hebt waaraan je serieus hebt gewerkt. Je kan vijf bijlessen krijgen op kosten van de school, een eventuele verlenging van vijf keer is mogelijk, daarna moet je de bijlessen zelf betalen. Opgeven gaat, na overleg met de mentor, via een inschrijfformulier via de leerjaarcoordinator.
Lyceo
Er is voor de huiswerkbegeleiding en huiswerkklas van Lyceo op dit moment een tijdelijk waarnemend coördinator aanwezig. Voor al uw vragen en opmerkingen kunt u mailen met Lars Brinkbaumer, of u belt 06 83 70 36 59. Medio februari zal een nieuwe coördinator, Demi Sanchez Y Olid, starten. Wanneer zij zich officieel heeft geïnstalleerd zullen we u nader informeren.
Huiswerkbegeleiding
Huiswerkbegeleiding wordt gegeven door Lyceo. Je werkt vooral aan het versterken van je studievaardigheden. Daarbij moet je bijvoorbeeld denken aan het leren samenvatten van een grote hoeveelheid tekst of het maken van een goede en overzichtelijke planning. Huiswerkbegeleiding is zes weken kosteloos als je met je mentor (na overleg met je ouders) het erover eens bent dat dit je gaat helpen. Na zes weken is er een evaluatie en kan de begeleiding eenmalig verlengd worden voor zes weken. Als je daarna nog verder wil dan moet er worden betaald. Let op: als je twee keer ongeoorloofd afwezig bent stopt de huiswerkbegeleiding direct. Opgeven gaat, na overleg met je mentor, met een inschrijfformulier via de leerjaarcoördinator.
Tarieven
Lyceo hanteert twee tarieven, het normale tarief en het schooltarief. Wanneer de leerling op advies van de mentor wordt verwezen naar de huiswerkbegeleidingsklas of de huiswerkklas, komt de leerling in aanmerking voor het gereduceerde tarief.
Huiswerkklas normaal tarief
3 dagen: 181 euro
Huiswerkklas schooltarief
3 dagen: 100
Huiswerkbegeleidingsklas normaal tarief
2 dagen: 222 euro
3 dagen: 294 euro
4 dagen: 363 euro
Huiswerkbegeleidingsklas schooltarief
2 dagen: 94 euro
3 dagen: 170 euro
4 dagen: 265 euro
Dyslexiecoaches
De dyslexiecoach helpt dyslectische leerlingen om zoveel mogelijk zelf de problemen op te lossen die ze tegenkomen. Elke dyslectische leerling krijgt een eigen dyslexiecoach toegewezen.
De dyslexiecoaches zijn:
Marielle Schütt mavo
Zhakaria Khalfi vmbo
Marjolein Stolk havo – vwo
Hannah van Nieuwmegen mavo-havo-vwo onderbouw
Claudia Schmidt
Remedial teacher
Als je meer hulp nodig hebt dan de dyslexiecoach kan bieden, kan je in overleg met je mentor worden doorverwezen naar de remedial teacher.
De remedial teacher van de school is mevrouw R. Falkena.
Levy Pletting, Nationaal Jeugdkoor, 5 havo
“Ik begon in het Nationaal Kinderkoor en sinds mijn 15e zit ik in het Nationaal Jeugdkoor Gemengd. Toen ik 9 was, stond ik voor het eerst in het Concertgebouw. Dat is natuurlijk heel cool. Het Concertgebouw is de belangrijkste plek in Nederland waar je kunt optreden. We hebben ook al eens opgetreden voor de koning en koningin. Als ik eenmaal bezig ben, let ik op de zang en op de dirigent. De koning is dan gewoon publiek. Ik wil later in elk geval het podium op.”
David Rong, hockey en ijshockey, 1 Mc
“Ik kan nog zo moe zijn, maar zodra ik op het ijs stap, gaat de adrenaline door mijn lijf. Dat geldt voor ons allemaal. Dan worden we fel. We zijn ijskrijgers. Ik zit in het hoogste ijshockeyteam van Overbos in Beverwijk. Van november tot april train ik twee keer 2 uur per week, heb ik een hockeywedstrijd op zaterdag en een ijshockeywedstrijd op zondag, die 8 uur kan duren. Het schoolwerk moet dan zoveel mogelijk op vrijdag al klaar zijn. Dat moet ik goed plannen. Maar daar krijg ik hulp bij van school.”